Разплащанията с карти са все по-предпочитани от потребителите

 

Ако преди 15 години банковите карти и електронните разплащания бавно си проправяха път в България, то през последните няколко години започнаха все по–бързо да заменят парите в брой като основно средство за разплащания.

Източник: БНБ

За да илюстрираме всичко това с цифри, ще цитираме статистиката на Българска народна банка (БНБ), като последните данни публикувани преди ден са показателни за оформилия се тренд. Общата стойност на извършените плащания с банкови карти се е увеличила с 37% само за 2023 г., а електронните преводи - с близо 77%. Ръстът се запазва и през първото тримесечие на 2024 г. като в сравнение с 12 месеца по-рано той е 14%. През миналата година операциите с карта достигат 34 млрд. лв. като за сравнение - през 2014 г. сумата е била едва 4.5 млрд. лв. През първото тримесечие на тази година в сравнение с това на миналата отново се отчита ръст като този в стойността на дистанционно направените плащания е 50%. Около три четвърти от трансакциите с карта през 2023 г. са осъществени на място в търговските обекти чрез ПОС терминал. Останалите малко над 6 млрд. лв. са преминали през интернет доставчици. През последните 3 години именно интернет картовите плащания най-рязко са се увеличили - с по над 50% във всяка от годините, донякъде благодарение на все още сравнително малкия си размер и създалия навик за онлайн пазаруване на всякакви продоволствени стоки по време на пандемията от Covid-19.

Източник: БНБ

Днес по всичко личи, че тази отчетена от статистиката динамика, не само се е запазила, но и се е увеличила. Друг интересен извод, който може да бъде направен от данните, е, че потребителите започват все по-често да припознават и използват кредитните карти като средство за разплащане. Регистрира се и увеличение в общия оборот с дебитни карти, като се забелязва трайна тенденция на повишаване на дела на извършените покупки от общата сума, в сравнение с този на тегленето на пари в брой.

Използването на кредитни карти също става все по-популярно сред потребителите не само заради удобството, бързината и сигурността, но и благодарение на множеството допълнителни предимства, които те носят на притежателите си.

Говорейки за ръст в т.нар. безналични плащания, няма как да се подмине и въпросът за целите на тези плащания. Според най-новото проучване  за Европа на Mastercard - Еxperience Economy, все повече потребители предпочитат да инвестират средствата си в изживявания, вместо във вещи. 9 от 10 (или 88%) от запитаните са заделили средства, колкото през 2023 г. или дори повече, за да посетят специални събития в сферата на кулинарията, спорта, музиката или киното. Над половината – 55%, планират да похарчат повече за изживявания, в сравнение с преди, а 78% споделят, че правят това с убеденост, че си заслужава. Средно 35% от запитаните българи намират, че концерт на любимата им банда или посещение в световен ресторант има огромен ефект върху целия им живот.

Банките в България от години насочват усилията си към удовлетворяване на клиентските нужди и привличане на все по-голямо внимание в конкуренцията с все повече финтех-компании, които са много по-слабо регулирани и често работещи на загуба само с обещания за бъдещи печалби. Създадената конкурентна среда, разбира се, води до бързото разработване и внедряване на все повече дигитални продукти и услуги. Важен елемент от това е сигурността. Тя е приоритет номер едно за всяка финансова институция. И това се отнася както до мобилното и онлайн банкиране, така и до възможностите за безналични плащания. Много приложения за мобилно банкиране вече позволяват да се използват функции като разпознаване чрез пръстов отпечатък или лицево разпознаване, за да бъдат спокойни потребителите, че само и единствено те имат достъп до средствата си.

В днешно време високите технологии навлизат във всеки аспект от ежедневието ни. Така например социалните мрежи позволяват на хората вече не само да комуникират в интернет пространството, но и практически да живеят паралелен живот в тях, a телефоните вече не са просто „smart”, а с изкуствен интелект. Процеси, които преди време са изисквали човешко внимание и намеса, сега са напълно автоматизирани. Същото се отнася и за начина, по който пазаруваме и боравим с финансовите си средства. С откриването на картите като средство за разплащане през 50-те години на миналия век се заражда един нов и много по-удобен метод за разплащане, чиято популярност не спира да расте и днес, когато картите са дори и виртуални.