Въпреки разхлабването на противоепидемичните мерки и отварянето на шопинг центровете, вътрешното потребление остава на значително ниски нива през второто тримесечие на 2020 г. В отговор на понижените продажби повечето брандове се стремят да оптимизират своята мрежа от обекти, което води до увеличение на свободните площи. През юни този показател достигна 7% в София, при 5% преди извънредното положение, сочат данните на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Ограничен е и броят на новите обекти в моловете, тъй като наемателите все още задържат плановете си за разширяване.
„През май оборотът в търговията бележи рекорден спад по данни на НСИ, като
се отчита най-голямото понижение на този показател от 2001 г. Брандовете за
мода и обувки и развлекателната индустрия изпитаха рязък
спад в приходите поради неработещите магазини. Продажбите онлайн нарастват
значително като обем макар и все още да не могат да компенсират загубите на
търговците от периода на затваряне и последващите месеци. Все повече бизнеси
използват този инструмент и в дългосрочните си стратегии“, коментира Иван
Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.
Продажбите на стоки, които не са от първа необходимост, бяха под сериозен
натиск по време на извънредното положение, посочват от компанията. На фона на
общата предпазливост и свиване на бизнесите, някои от брандовете, стъпили
наскоро в българския пазар, реализират планираните си разширения. Примери за
това за дискаунт веригите Pepco и KiK Design, които малко след откриването на първите си обекти у нас, отварят и нови
локации.
Продължава предоговарянето на наемите, заради затруднените продажби и
по-ниските приходи. Повечето собственици са склонни да се съгласят с редуциране
на сумите за период до 6 месеца.
„Поведението на наемодателите е сходно без значение дали търговският обект
се намира на улица или в търговски център. Търси се подход, в който да се
облекчат временно наемателите, но има и немалко изключения на наемодатели по
търговските улици, които не желаят да променят наемните условия поради
разнородни причини, като това води след себе си и увеличаване на свободните
помещения в почти всички градове“, допълва Иван Граматиков.
След период на постепенно увеличение, наемите в шопинг центровете и главните
търговски улици търпят корекции надолу. Наемите на първокласни площи в моловете
са спаднали с 10% през юни. В София за обект от 100-150 кв.м с първокласна
локация в търговски център те са около 36 евро/кв. м, а на главна търговска
улица – близо 55 евро/кв. м. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива са
около 27 евро/кв. м, 28 евро/кв. м и 24 евро/кв. м.
Доходността от висок клас търговски площи се увеличава до 7.5%. Поради
своята устойчивост, моловете и ритейл парковете в регионалните центрове остават
във фокуса на инвеститорите.