Oбемът на възложените за събиране вземания през първото полугодие е 464.3 млн. лв. при 743.9 млн. лв. за същия период на 2018 г.
След миналогодишния спад в нововъзложения дълг, в първите 6 месеца на 2019 г. ставаме свидетели на ново понижение. Този път то е малко под 38% на годишна база - обемът на възложените за събиране вземания в това първо полугодие е 464.3 млн. лева при 743.9 млн. лева за същия период на 2018 година.
Това показват данните на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ) за първите 6 месеца на годината. Проучването се провежда от независимия институт за маркетингови изследвания Ипсос България по поръчка на Асоциацията и обхваща обработваните дългове от всички компании, членове на Асоциацията, които представляват 80% от сектора.
Райна Миткова, председател на АКАБГ, обясни тенденцията по следния начин:
„Има реална промяна в политиката на кредиторите, които все по-често прибягват до ранна продажба на портфейлите. Основната причина за цялостен спад в задлъжнялостта на населението обаче е друга и това е устойчивото подобряване на макроикономическата среда. Потребителите са по-платежоспособни, по-сигурни в доходите си и се стремят да погасяват задълженията си навреме. Не е за пренебрегване и друг факт – финансовата култура на българите се подобрява, макар и постепенно. Те все повече разбират, че неплащането на дължимото носи единствено негативи за тях, което ги кара да бъдат по-стриктни и съответно да запазят доброто си кредитно досие”
Макар и не пропорционално, броят на отделните случаи също търпи понижение – за периода януари-юни те са малко над 570 хил. при 636 хил. за първото полугодие на 2018 година.
Данни: АКАБГ
Средният размер на дълга на потребителите, който миналата година надхвърли психологическата граница от 1000 лева и достигна 1 162 лева, през първото полугодие на 2019 г. отново слиза в по-ниския диапазон и се равнява на 815 лева.
Без сериозно измнение остава разпределението на кредиторите по сектори, показват още данните на Асоциацията. Делът на банките остава най-съществен, макар да бележи понижение с около 5% спрямо същия период на 2018 година. Телекомите растат от 15% на 17%, докато възложените задължения по застрахователни продукти намаляват с 3 процентни пункта.
Лилия Димитрова, зам.-председател на АКАБГ, казва:
„Разпределението на кредиторите по типове се запазва сходно с миналогодишното. Отдаваме липсата на драстични промени със стабилността в отделните сектори. Известният спад при банковите институции пък се дължи на ранната продажба на портфейлите от тяхна страна”
Малък ръст се наблюдава при задълженията за комунални услуги – от едва 1% за първото полугодие на 2018 г. до 5% през настоящия отчетен период.
От 18% на 20% растат възложените за събиране обеми за небанкови финансови продукти или т.нар. „бързи” кредити. Според Лилия Димитрова, относителната стабилност там се обяснява с това, че профилът на потребителите на този конкретен продукт на практика не се изменя сериозно във времето, което прави тази картина по-статична.
Източник: АКАБГ
Нов ръст, този път двоен – от 584.6 млн. на 1.180 млрд. лева отчитат от АКАБГ в обема на изкупения дълг у нас. Според Асоциацията това се дължи на няколко сделки с банкови институции, които са продали пакети със сериозен обем в рамките на периода. И извън частните случаи, активността при продажбата на задължения е висока.
Източник: АКАБГ
Лилия Димитрова, зам.-председател на АКАБГ:
„Една от причините за двойния ръст в изкупените дългове се корени във все по-ранната продажба на портфейли от страна на банките. Стремежът към изчистване на пакетите не е резултат от социално-икономически тенденции в България. Това е международна практика, която отдавна е факт в Европа, просто тенденцията тук идва със закъснение, но очакваме да се запази в следващите 1-2 години. Отделно на това в началото на 2019 имаше 3 доста сериозни по мащаб сделки, които имат сериозно отношение в двойния ръст на продадените задължения.“
Профилът на длъжника също не търпи съществени изменения. Проучването на АКАБГ показва, че средният длъжник отново попада в категорията до 30-годишна възраст, мъж е и има средно или висше образование. Градовете на длъжника пък този път са Благоевград и Варна. Зодията на средния потребител с необслужван заем е Рак.
Данни: АКАБГ
При междуфирмената задлъжнялост се наблюдава сериозен спад в обемите и позитивен тренд на покачване на плащаемостта. В Европа по-голям процент от фактурите се плащат навреме през 2019 г. в сравнение с предходната 2018 г. У нас 77% от издадените фактури също се плащат навреме през настоящата година при 76% през миналата. Българските компании демонстрират най-добрите показатели по редовност на плащанията от 6 години насам.
Райна Миткова, председател на АКАБГ, казва:
„Забавените плащания носят негативи като намаляване на печалбите на компаниите, липса на ликвидност и по-високи разходи за лихви. За да компенсира ефектите от несъбраните вземания, част от бизнеса ограничава инвестициите, съкращава служители или не наема нови, а някои компании увеличават цените на стоките и услугите си”.
Финансовата култура на българите: „Мисия платено”
Повишаването на финансовата култура на населението е сред ключовите цели на Асоциацията. Затова през месец септември 2017 г. стартира информационната кампания на АКАБГ „Мисия платено“. От тогава публикуваният онлайн „Наръчник за управление на дългове“ е изтеглен десетки хиляди пъти. Има и форма за гореща връзка с членовете на Асоциацията. През 2018 година кампанията продължи с насърчаване на познанията на младежите с инициативата „Мисия 1000 платено“, насочена към ученици на възраст между 15 и 19 години.
От края на 2018 г. тече и третата фаза на кампанията, в която експертите на АКАБГ се срещат на живо с младежи от страната, за да им помогнат с практически съвети за управление на лични финанси и бюджет. До момента са реализирани образователни състезания за гимназисти в градовете София, Русе, Велико Търново, Враца, Своге, Стара Загора. Децата показаха завидни аналитични умения и висок потенциал за работа във финансовия сектор.