Къде изчезна съдържанието?

Анализ на Христо Христов

В предходната публикация „Как социалните мрежи опитомиха свободата на словото?“ започнах да разглеждам темата за получилата се зависимост на създателите на съдържание от социалните мрежи и капанът на техния бизнес модел, в който попаднаха. Поради различните възможности за приходи днес социалните мрежи са сегментирани по интереси и нужди на потребителите.

Социални мрежи и типове съдържание

Ако желаете да гледате или създавате видео съдържание (например клипове на песни, трейлъри на филми, записи от телевизионни предавания или каквото и да е друго), YouTube е безспорен лидер. В България на широка популярност се радва и неговият аналог Vbox7. Ако желаете да разглеждате и публикувате снимки, Instagram е вашето място. Ако искате просто да комуникирате с приятели имате Messenger, Viber, WhatsApp, Snapchat. Ако пък желаете да пускате кратки съобщения за това какво си мислите в момента, Twitter Ви го позволява (тук трябва да отбележи, че Twitter не е особено популярна платформа в България, но в САЩ например президентът Тръмп често обявява свои стратегически решения през своя профил в мрежата.) Ако искате да сте в час с всичко ново на пазара на труда и да получавате или разпространявате професионална информация, ще Ви трябва профил в LinkedIn. Ако просто искате да присъствате онлайн и да споделят своя живот с приятелите или да следите какво се случва с тях и да четете новини, Facebook остава ненадминат. Разбира се, с тези имена далеч не се изчерпват социалните мрежи, към които днес може да се присъедините. Просто тези се радват на най-голяма популярност.

Всяка от изброените социални мрежи има своите специфики и съдържанието, публикувано в нея, трябва да бъде обработено по специфичен начин. Именно спецификите им пък разделят и потребителите. Аудиторията на създателите на съдържание обаче е различна и разнообразна. Затова, за да може информацията да достигне до всички, за които тя би представлявала интерес, то неговият създател трябва да поддържа профил в повече социални мрежи. А предвид спецификата на всяка от тях, създаденото съдържание трябва да бъде допълнително обработено и адаптирано.

Например, за да бъде създаден един блог-пост, той има нужда от време, за да бъде проучена темата и добре описана. В зависимост от спецификата и компетенциите на автора, това време понякога може да варира от няколко часа, през няколко дни, та чак до няколко седмици. След като бъде създадена публикацията, то за да оживее тя и на екрана, трябва да се заснемат, намерят и монтират кадри, които да илюстрират във видео клип съдържанието й. За да може то пък или линк към него да се появи в следващата по популярност социална мрежа - Instagram, трябва да се направи или закупи от имиджбанка интересна визия, която да привлече и заинтригува окото на потребителите. Тук е мястото да споменем и че ако някой, създаващ съдържание, иска да бъде видим в онлайн пространството, то той трябва непрестанно да извършва различни SEO оптимизации на своя сайт или блог, за да може той да бъде не просто по–лесно, но изобщо откриван от търсачките в мрежата като Google. Разбира се, Google също предлага платени решения, за да може едно съдържание да излиза при търсене по определени ключови думи най-лесно пред очите на потребителите. А всичко това отнема много повече време и средства.

Ето как всеки решил, че има какво да каже на останалите и да създава съдържание е пред кръстопът с две възможно опции: или да преустанови това, което прави, защото няма смисъл да влага усилия и създаденото съдържание да не достигне до почти никого или да се посвети изцяло на това и активно да търси рекламодатели, за да може да се издържа от него. За това и много създатели на качествено съдържание днес вече не поддържат активно своите канали за комуникация.

Но и създаването на съдържание не е лесно да се превърне в доходоносен бизнес, защото все по-често виждаме как се губи балансът между стойностните и изцяло рекламни послания. Някои създатели на съдържание са превърнали своите информационни платформи в рекламни канали. Бърз поглед през някои от тях ни връща спомените от близкото минало за рекламният канал WS Teleshop и водещия Хорст Фукс, който по цял ден и цяла нощ кълцаше, режеше, гладеше, боядисваше, чистеше и какво ли още не с невероятните уреди, предлагани от въпросната фирма.


Съвременните Хорст Фукс-ове получават безплатно различни продукти като: електрическа четка за зъби, фотоепилатори, телефони, телевизори и т.н., които трябва да тестват и да запишат видео ревю. Аз лично обаче не помня да съм попадал на ревю, в което наред с позитивите, се изброяват и негативите. Все пак продуктите остават за тях, а те никак не са евтини.

Немалка част от тях направиха равносметка за себе си, че като Хорст Фукс могат да печелят много по-добре, отколкото да полагат усилия, за да създадат някакво качествено съдържание. Поради тази причина „скъсват своята пъпна връв“ като създатели на съдържание и се фокусират единствено върху промотирането на продукти и излагането на показ на личния си живот пред натрупаната от тях аудитория. В общи линии така се роди и новата професия инфлуенсър.

Що е то инфлуенсър?

Разбира се, инфлуенсърите не са само създатели на съдържание, но и футболисти, манекенки, актьори, тв водещи и всякакви други личности, успели по един или друг начин да натрупат популярност и желаещи да я трансформират в приходи. Те ходят по партита, правят безброй снимки и клипчета. От всяка своя поява те се опитват да получат доходи. Например, ако поканите някой от популярните инфлуенсъри на свое мероприятие, то само за да приеме поканата Ви, ще получите касова бон, а ако искате той да сподели в своите канали снимки или видео, или да напише изобщо нещо за Вас, отново ще се наложи да се бръкнете. Колко на дълбоко ще се бръкнете е правопропорционално на популярността на инфлуенсърите.

Създатели на (качествено) съдържание

Все пак създатели на съдържание все още има. Те не се набиват толкова много на очи като инфлуенсърите и не са толкова шумни. Посвещават усилията си на това да придават все по-голямо качество на тяхното съдържание и внимателно подбират своите рекламодатели. Избират да работят с компании, на които вярват и с които се идентифицират, защото си дават ясна сметка, че зад всяко отправено от тях послание, стоят самите те, а не просто поредният хонорар. И разбира се, не на последно място, не забравят кое е натрупало тяхната популярност и продължават да предоставят на своята аудитория интересна информация. За това и често биват определяни като лидери на мнение.

Резюмe

Ако все пак темата, която разгледах, Ви е била интересна и не сте се изморили да четете, защото не съм „смлял“ цялата информация в кратко видео, то е време да направим и обобщение на всичко, казано до тук.

Трансформацията на създателите на съдържание е в немалка степен подтиквана и водена от бизнес моделите, налагани в социалните мрежи, като основни платформи за бързо и лесно разпространяване на информация. Именно в тях се крие и ключът към това каква информация ще бъде поднесена на екрана на всеки потребител. А тъй като в него има заложен бизнес модел, то той лесно би могъл да се манипулира в желана посока. Страничният ефект е, че всеки искащ да създава качествено съдържание и то да достига до по-голям обем от потребители, трябва да си плаща. По този начин всеки създател на съдържание е изправен пред сериозна предпоставка за изпадане в икономическа зависимост от своите рекламодатели и в крайна сметка свободата на словото отново остава зарита под поредния бизнес модел.

Какво ще се случи със създателите на съдържание?

Моето лично очакване е, че трансформациите ще продължат. В момента инфлуенсърите са на гребена на вълната. Те са търсени и желани от бизнеса и все повече хора искат да бъдат като тях. Разбира се, привлича ги и възможността просто с това да бъдат популярни и да показват как се забавляват и наслаждават на живота, да получават сериозни приходи. Всичко хубаво обаче си има и своя край. Скоро последователите им ще се изморят от тази кичозна показност и за да продължат да бъдат популярни, ще се наложи все пак да намерят нещо, с което да изпъкнат.

При малкото останали създатели на съдържание нещата изглеждат доста по-розови. Качеството все пак ще се отплати и те ще започнат да бъдат все по-търсени от компаниите. Техните влогове, блогове, сайтове ще започнат да разширяват съдържанието си. Ще наемат свои хора, които да им помагат да създават съдържание и в крайна сметка ще се трансформират в традиционни медии, но с нов морал и без унаследените връзки и зависимости. А това дава повод за едно по-оптимистично утре.

Можете да прочетете също така и други публикации по темата:



Всеки, който смята, че публикацията е интересна и иска да чете и други такива, може да хареса страницата на блога Икономика и общество, за да вижда най-новите публикации в блога.