Нов вид измами с ремонти


Всички вече до болка сме запознати със случаите на Ало, измамниците. Схемата им е проста и колкото и нелепо да ни изглежда от страни, тя е явно ефективна, защото всеки ден възрастни хора хвърлят пари през прозорците, а законодателството ни се оказва беззъбо, за да се справи с наглите измамници. За подобна схема ще ви разкажа и днес. Тя не е нова и в медиите могат да се намерят статии за нея, но явно и тя остава извън ударите на закона и затова се практикува масово главно от цигански банди. Заявявам още от сега, че в текста най-нагло и не дипломатично ще наричам героите цигани, а не толерантно роми, защото в дейността на им няма нищо толерантно.

И така схемата, за която ще ви разкажа е за ремонти на покриви, които в крайна сметка завършват с много пари, заплахи и имитиране на дейност. Оказва се, че именно подобен тип ремонти са едни от най-разпространените измамни схеми, които върлуват лятото по селата. Бабата и дядото отиват да напръскат тревата с отрова на къщата им, която не се обитава към момента. Появават се група цигани, които влизат в двора непоканени и започват първоначално да обясняват, че търсят квартира, защото са от Пловдив и са дошли до София, за да търсят работа и да изкарат някой лев. След отрицателния отговор, който получават те насочват разговора в посока, че улуците на къщата са изгнили и за 30 лева ще ги сменят. Бабата ги пита какво включват тези 30 лева и отговорът веднага е, че ще сменят всичко само за 30 лв. Съгласяват се и ги пускат на покрива, за да могат да направят ремонта. Веднъж качили се горе те започват да махат керемиди и да обясняват, че поркивът е за ремонт, има счупени керемиди, изгнили са дъските и т.н. Докато текат тези уговорки чевръстите цигани са отворили вече дупка на покрива, като дори някои почват да хвърлят керемиди от покрива под претекст, че са счупени и трябва да се сменят. Възрастните хора нямат средства, за да правят ремонт на покрива и ми се обаждат да ми кажат, че са дошли майстори, които искат да правят ремонт. Започвам да говоря по телефона с уж ръководителя на циганската бригада, който започва дежурните напеви, че всичко е много зле, че трябва основен ремонт, че ще им тече на хората и е разкрил вече 20-30 квадрата от покрива. Нищо не мога да разбера от бръщолевенето му и започвам да се карам с него, кой му казвал да разкрива покрива и защо го е направил. Той започва с уговорики, че за 45 лв. на кв. м. ще го ремонтира целия покрив с негови материали и ще купи нови керемиди където е необходимо, за да смени старите. Отказвам веднага да се занимавам с подобни пазарлъци с хора, които не познавам. Но умелият измамник веднага насочва вниманието ми към това, че вече е разкрил половината покрив и ще тече. Поне да направил това, което е разкрил вече и да не го оставя така, пък като дойда ако ми хареса как са го направили да направят и целия покрив. В конкретния ден нямаше как да отида до къщата, с което явно циганите извадиха късмет. Рационално се замислих, че ако го изгоня веднага, ще ми остави една дупка на покрива, която аз трябва да зарежа цялата си работа и да започна да търся майстори, които да ми я оправят. За това се съгласих да я оправи, но за целия покрив да измери и да ми даде крайна цена колко ще струва и тогава ако се съглася дали да почва да го прави. Явно целта е била именно това, с тази направена от тях дупка на покива да ни изнудват и използвайки невъзможността веднага да реагирам и да дойда да си правят каквото поискат. Обясних какво съм се разбрал по телефона с циганина на бабата. След половин час отново звъня, за да видя какво се е случило, измерили ли са покрива, колко пари ще искат и какви ги вършат. Бабата обаче не ми вдигна телефона. Явно в това време измамниците са я забаламосвали, така че да не може да се свързва с мен. Питали са ги няколко пъти каква ще е крайната цена, но циганите не са казвали. Дежирните отговори били: „Не се притеснявайте, ще се оправим.“, „Отстъпка ще ви направим.“, „Само за пари мислите.“ и „Ние с момечто сме се разбрали“. Вечерта се свързвам с възрастните хора и ги питам какво се е случило. Обясняват, че многкратно са ги питали за цената, но не са казвали. Сега били разкрили до дърво половината покрив и утре щели да го оправят. Отново им казвам сутринта да ги питат за крайната цена и ако пак не казват да ми се обади аз да говоря с тях.

На следващия ден бабата ми звъни към 10 ч. И почва да ми обяснява, че циганите сега били установили, че имало много счупени керемиди и те нямали толкова, за да направят ремонт, за това трябвало да купят и сложат нови и цената вече щяла да бъде 70 лв. на квадрат. Дава ми телефона да говоря с циганина, който уж ги ръководи. Естествено започваме да се караме, защото се опитват да ни шантажират. Предния ден говори едно, днес говори друго и цената расте. Казвам, че не съм съгласен. След около 30 мин. обяснения по телефона и многократи откази от негова страна да каже колко ще струва целият ремонт, стигаме до ситуация, в която му заявявам в прав текст, че или ще ремонтира целия покрив за 4 хил. лв. с нови керемиди или да си сметне колко струва до тук работата му и да си хваща пътя, защото с подобни измамници не искам да си имам работа. Казвам същото и на бабата. След около половин час отново звъня на бабата, за да попитам какво са решили. Оказва се, че са успели да я умотат и тя им казала да ремонтират половината покрив с нови керемиди и тогава да си хорадят. Започвам да обяснявам, че това явно са някакви измамници и няма никаква работа да свършат и най-добре да си хващат пътя. Ще им платим колкото трябва за това, че първоначално сме се подвели и сме ги пуснали на покрива си и ще си търсим нормални майстори. Бабата започна да обяснява (явно обработена от циганина), че не можело така да се остави покрива открит, че ще завали след ден-два дъж, ще изгният дъските, другите майстори взимали повече и нямало кой да дойде сега по това време на година, тъй като били заети и т.н. Отново обяснявам, че не им е читава на тези работата и най-добре да не се занимаваме с тях, но тя така си била решила. Хванала се вече на хорото, поне да оправят поливната покрив. Сега щяла да се облече и да отиде да изтегли един бърз кредит и да се разплати с тях (явно и готови решения предлагат циганите на възрастните хора, които нямат пари за плащане). Казах й да не прави глупости, че ние имаме някакви спестявания и ще й дам парите, но ще дойда след работа.

Към седем и нещо успявам да стигна. Циганьорите бяха налазили покрива на къщата като хлебарки. Влизам в двора и главния циганин – дебел със светли очи, ме подхваща. Да се запознаем и т.н. Минавам директно на въпроса какви са ги натворили сега и да казва цената на всичко. В този момент гледам, максимално да огранича щетите и да не се налага да плащаме много пари. Започва отново дежурното напяване, че ще се разберем, че ще ми направят отстъпка и т.н. Дирекно му поставям въпроса, че имам едни определени пари. Той се обяснява, че ако искам и 100 хил. лв. може да имам, това не го бърка. Обръщам му внимание, че го бърка, защото като ми каже една голяма сума и не мога да му я платя ще си хваща пътя и без пари накрая. Веднага двама циганина пристъпват около нас, за да питат кога ще се разплащаме. Тарторът започва да им обяснява, че сме се разбрали след като приключат вечерта, да карат зад моята кола и в града ще отидем да се разплатим. Обяснявам му, че в града подобни суми не държа. Мога да взема от банката, а тя по това време е затвора, така че да спре да се прави на луд и да казва цена. Почна да смята той. Седя слушам и нищо не мога да разбера от сметиките, а всеки път като поискам да ми ги обясни, те се проментя. Започва да върти и суче, все че голяма отстъпка ми прави. Едно няма да плащам, друго на половин цена. Следя сметките и го хващам, че в последствие пак ми ги слага нещата вътре. А като кажа, че цената е изключително висока и няма да я платя циганите от покрива почват да го викат, че нямало време и трябвало да им помага. Та после щели сме да се разберем.

Интересното, за което си дадох сметка в последствие е, че в един момент от разговорите за крайната сума и това, че ако е над сумата, с която разполагам няма да платя, изведнъж дебелият циганин започна да ми говори, че много му харесвала колата ми и той искал точно такава да си взима. Почна да разпитва доволен ли съм, колко ми харчи, за колко съм я взел и т.н. Може би просто, за да ми отвлече вниманието от сметките, а може би и да ми намекне, че ако не ми стигнат парите за ремонта и с колата може да се разплатя.

Докато говорим се оказва, че са разкрили и част от другата страна на покрива. Докато си работят през деня някой хванал и почнал да маха керемиди. Бабата веднага започнала да вика по него, за да спре, че няма да се прави тази страна и да не я разкрива, отговорът бил че било изгнило. Докато се обяснява с него, друг почва да дърпа керемиди. Така докато успее да ги накара да спрат те са отворили дупка и там. За да се отърват от бабата, започват да обясняват, че те щели за тяхна сметка да го напрявят и да не се притеснява. Важното било да остане доволна. Идвайки отново почват да ме изнудват и с тази дупка, да ми правят другата страна на покрива, но аз категорично отказах да се подавам шантажите и просто гледах да минимизирам щетите и разбира се парите, които искаха.

В крайна сметка стигнахме до една сума, която обаче нямах цялата в себе си. Започнах да оглеждам аз как върви прословутият ремонт и явно притеснени, че може да се заям за нещо, което не са направили, както трябва, дебелият циганин ми предложи, за да не губим време вечерта да отида и да взема пари до града. Тук си признавам, че в последствие се усетих, че ме подхлъзнаха, за да не съм там като приключват работата и да не задавам въпроси. Вънах се, а вече беше започнало да се стъмнява. Веднага около колата ме наобиколиха 5 циганина и започнаха да питат за парите. Дебелият циганин ги разбута и с думите, че съм точно момче и сега ще им платя уговорената сума. Какво можеш да направиш в тази ситуация освен да платиш? Ако бях отказал, докато се обадя на полицията, щяхме всички да сме изяли един бой и да са отпрашили заедно с парите и колата ми.

Дебелият циганин започна да ме дръпна, за да ми направи страхотна оферта за другата страна на покрива. В това време циганьорите се натовариха на едната кола. Влязох в двора, а там беше пълна кочина. Нищо не беше изчистено, а улуците и дъските бяха разпилени. Попитах един циганин, който излизаш, защо не са си изчистили и кога ще изчистят, а отговорът бе че като дойдат да правят друга половина. Казах му, че няма да я правя, защото нямам пари. Дебелият циганин веднага дойде на помощ и започна да нарежда, че сега вече е много тъмно, че не може да се работи, че тези отпадъци не се хвърляли просто така и като се обадя за другата страна ще дойде с камион да ги вземе. В това време вече всички се бяха натоварили по колите и отпрашиха. Разбира се никой не остави телефон.

Беше ми ясно, че са ни измамили. Всъщност в един момент просто исках тези циганьори да изчезнат и да не се връщат. Щетите нямаше как да ги установя по тъмно, но на следващия ден огледах и от няколко места поркъвът зееше. Бяха почнали да правят нещо и не го бяха довършили. Намятали керемидите, колкото да има някакъв вид. Половината неща, които уж платих липсваха. Ден по-късно се усетих, че явно са ни набелязали, защото седмица преди това покрай къщата мина един циганин, който се спря и почна да разпитва няма ли да оправям покрива. Тогава му бях казал, че нямам сега средства и сигурно на пролет. Явно това е билац ялата схема. Обикаля един човек из селото, започва да разпитва и набелязва къде могат да минат съвсем случайно и да предоставят услугите си.

Както казах и в самото начало, нито полицията, нито съдът могат да направят нещо в този случай и във всички останали. Реално договори няма, няма как да се предявват каквито и да било законови искания и т.н. Разбира се вината си е наша, че сме се съгласили, но и циганьорите търсят именно по-възрастни хора, които лесно да забаламосат. Разчитат на това, че ще ги пуснат на покрива уж дори само за една офекртичка и, като им отворят дупка в покрива, после ще ги изнудят за непоискан ремонт. Дори и да нямат средства възрастните хора, все ще извадят я спестявания, я ще вземат назаем или ще се обадят на децата да им донесат. Ако не един бърз кредит и готово. Все пак тук става въпрос не дребни суми от до 3-4 хиляди лева. Измамата е тънка и всъщност цели просто да се подведе човекът и да разреши ремонта. Не се казва крайна цена, защото тя трябва да е ниска, за да се върже клиентът, а в крайна сметка може да получат само нея, за това сметката се представя накрая. Докато уж работят оглеждат за това с какви възможности разполагат стопаните. Разпитват и търсят информация, за да зная колко пари могат да изкопчат. Реално те са свършили някаква работа, която после се опитват да ти я представят прескъпо. Докато се усетиш, че всичко е измама са изчезнали.

Реших да опиша историята, защото в интеренет се оказа, че има не една статия за подобни случаи, главно в регионални малки медии, но те не спират, а даже и зачестяват. Хората трябва да бъдат информирани, за да не се подвеждат по подобни евтини ремонти, пък било то и само да ти сменят изгнилия улук на къщата. В описания случай сами виждате, че само за един улук ако пуснеш подобни пишман майстори, особено цигани да се качат на прокрива ти, могат да ти направят толкова много мизерии и да те изнудват с тях, а законът просто е безсилен в случая. Моят съвет е не пускайте в дома си хора от улицата, които са готови веднага да започант да ви ремонтират каквото и да било. И най-важното, не си мислете, че тези схеми са толкова прости и елементарни, както изглеждат и вие никога не бихте били изиграни по този елементарен начин. След като ги има и стават все повече и повече измамниците, значи са дохдоносни и са приложими. Никой не е застрахован.