В предходната публикация „Как се развиха Блоговете в България през годините“ ви разказах как премина ерата на блоговете през моите очи. Разбира се тя не е свършила, а просто е в процес на преоткриване на себе си (ако мога така да се изразя). След като блоговете загубиха силата, с която комуникираха в социалните мрежи, дойде време за еволюция. Така блоговете се преобразиха във Влогове. Накратко, влоговете дават същия начин и свобода на себеизразяване, но не чрез писане на публикации, а чрез създаване на атрактивно видео съдържание.
Създаването му дълги години се приемаше като времеемък, сложен и разбира се скъпоструващ процес, който непременно се извършва от специалисти (с поне едно висше образование). С напредването на новите технологии и тяхната все по-голяма достъпност до джоба на потребителите, скъпоструващата техника спря да бъде проблем. Днес всеки може да заснеме клипче с камерата на своя телефон с качество, не отстъпващо по нищо от това на професионалните машини. Всеки лаптоп вече притежава вградена камера с висока резолюция. Заснетото видео се обработва с някоя от многото безплатно достъпни програми в интернет и готово. Само за час-два вече имаме създадено няколко минутно видеосъдържание. Единственото, което е необходимо е … оригинални идеи.
Последните години се открои ясно тенденцията, все по-малко време да се отделя за четене на текстове. Начинът на поднасяне на информация се преобрази воден от това тя да бъде смелена и в рамките на 2-3 изречение да инжектира максимално много информация. Най-високи са изискванията към заглавията. Те трябва да бъдат същевременно кратки и да правят пълен преразказ на съдържанието. В този свят на бързо консумиране на информация, видеосъдържанието се откроява с това, че за 2-3 минути, то може да предостави по-голям обем информация и да не натоварва мозъка, за да бъде възприета тя. Към това можем да прибавим и интерактивността и ефектите, които могат да бъдат използвани. Ето защо и глобалните тенденции сочат, че видеосъдържанието става все по-търсено и все по-възпроизвеждано. Само за пример ще ви дам, че много онлайн медии в България вече стартираха свои видеоканали или секции – сайтът Актувално, Новини.бг, Дневник, ПИК и др.
Именно тази благоприятна среда даде и силен тласък на развитието на влогърите. Ракетата носител обаче е социалната мрежа YouTube. Чрез нея всеки влогър може да стартира свой канал и да започне да набира зрители. Не му е необходимо да изгражда допълнителен сайт, където да качва, своите видеа, а след това да споделя съдържанието в социалните мрежи. Да търси сървъри, на които да се съхранява информацията му и да инсталира плейъри, които да визуализират клиповете. Политиката на YouTubе като социална мрежа е коренно различна от тази на Facebook. Последната се стреми да накара всеки неин абонат да заплаща определени средства за използването й. Прекият абонамент към фен-страници бе преобразен и всяка информация или новина, която искате да достигне до Вашите фенове и приятели се филтрира умишлено, за да се платят средства за нейното разпространение. Както посочих и в първата публикация, дори вашата фен-страница да има 50 хиляди последователи, то новите ви постове стигат едва до 5-10% от тях.
YouTube обаче има коренно различна политика. Те не само не искат средства на своите абонати, но и насърчават създаването на видео съдържание от тях самите, като за най-гледаните клипчета потребителите получават приходи. Така влогърите получават среда, в която лесно създаваното от тях видеосъдържание достига до повече и повече хора. Всеки абонирал се за техния канал получава винаги известие за всяко ново съдържание, което се публикува. Това пък дава гаранции, че при 50 хил. абоната на конкретен канал поне половината ще видят съдържанието в рамките на няколко дни, а в зависимост от тяхната активност и оригиналност на клиповете, до седмица гледанията могат да надхвърлят броя на абонатите.
Тук трябва да отбележим и съществената разлика между влоговете и блоговете. В не малка степен блоговете се провалиха от гледна точка на намиране и привличане на рекламодатели, защото нямаше данни за това, колко прочитания имат и до какъв обем аудитория достигат. При влоговете този проблем отсъства, защото YouTube отчита веднага колко гледания получава всеки клип. Най-важното тук е, че YouTube не е страна в отношенията между влогъри и рекламодатели и за това няма интерес да манипулират данните. Така всеки рекламодател може лесно да си направи изводите дали да работи с конкретен влогър или не и какви ползи би имал от това сътрудничество.
Най-гледаните и интересни влогъри разполагат с канали с над 100 хил. души абонати и преглежданията им варират от 150-200 хил. до над 1 млн. Предполагам, че за повечето хора тези цифри не говорят нищо и, за да илюстрирам колко са впечатляващи ще ги сравним с рейтингите на най-гледаните предавания по телевизията. Имайте предвид, че 1 процент рейтинг се равнява на приблизително около 28 – 30 хиляди души. Като ги преизчислим виждаме, че само най-гледаните предавания през седмицата надминават постиганата от влогърите гледаемост на техните клипове. Редица други предавания остават много по-назад. Зад създаването на тези предавания обаче стои работата на редица специалисти – оператори, монтажисти, гримьори, сценаристи, режисьори и т.н. и разбира се бюджети от десетки хиляди левове. Рекламното време и платените репортажи в тях също излизат солено. Например според тарифите на телевизиите за месец септември, платените репортажи варират в зависимост от предаванията и тяхната гледаемост от 2 хил. лв. до 20 хил. лв. без ДДС. Това ясно показва и доказва икономическата изгода, която имат самите компании от работата си с влогъри – по-малко инвестирани средства и по-голяма достигната аудитория.
Източник: GARB Audience Measurement Bulgaria
Думата влогър бе представена на масовата част от българското общество от Емил Конрад. Подвигът му да събере огромна опашка от тинейджъри пред книжарница желаещи да купят първата му книга и да се срещнат с него лично, се разнесе от много медии. Емил е и може би най-познатият волгър сред българите. Тогава някъде компании, рекламисти и пр-и обърнаха внимание към влогърите и останаха изненадани от целият този микросвят, който се бе развил под носа им. Емил не само насочи вниманието на прожекторите към този тип социални мрежи, но и показа силата, с която те разполагат.
Каналът му в социалната мрежа YouTube има над 323 хиляди фена, а е създаден през 2012 г. Страницата му в другата социална мрежа Facebook също има 326 хиляди почитателя. Неговите клипове поличават около 200 хиляди гледания само за броени дни. Най-популярните му клипове пък минават и над 1 милион гледания.
Други не по-малко популярни влогъри са Павел Колев и Христо Стефанов. Техният канал в YouTube е създаден през 2013 г. и има над 200 хиляди фена, а най-популярните им клипове минават дори 2 милиона преглеждания. Двете момчета залагат на остроумен хумор в клиповете си и създават различни скечове.
Каналът в YouTube на Криятн Чарли Танев пък има над 160 хиляди абонати като и той е създаден преди само 4 години. Кристиян и неговият приятел „Васенцето“, често прекрачват рамките на добрия тон и се разхождат по тънката граница между оригиналността и вулгарността, но именно тази комбинация ги прави уникални и им печели фенове. Неподправеният им „уличен“ език увеличава гледанията на техните клипчета и те получават средно между 150 и 300 хиляди преглеждания. Най-гледаното им видео пък събира над 1 млн. преглеждания.
Други влогъри, които могат да ви впечатлят са също така
Това обаче са само част о имената на влогъри. Ако потърсите в YouTube ще откриете много други генериращи също не по – малък интерес към създаваното от тях съдържание като например Мъци. А колкото до броят абонати на техните канали, можем да видим, че примерно чалга дивата и съпруга на Кубрат Пулев – Андреа има скромните 65 хил. абоната в YouTube. Каналът на продуцентската компания на Графа – Монте Мюзик, която реализира редица хитове на своите изпълнители има около 145 хил. абоната. А каналът на самия Влади Ампов е със скромните 13 хил. Като цяло можем да кажем, че повечето влогове нямат конкретна тематика, а целта им е просто да забавляват зрителите. Единици са примерите като Боряна Стефанова, която се е насочила към предоставяне на съвети как младите момичета да се гримират или Николай, който представя поредици от гейминг видеа.
Интересът към съдържанието, което генерират влогърите расте постоянно и е концентриран към тийнейджърите. Тази таргет група е много важна за голяма част от компаниите, защото те са емоционални и лесно се поддават на търговски предложения, НО не всяко предложение може да им „проговори“. Ето защо тази целева група си е и кошмар за всички рекламисти и пр-и. Тийнейджърите не следят традиционните канали, по които се разпространява информация (телевизия, преса, радио), а в интернет са с вроден имунитет срещи всякакви видове банери (просто ги затварят механично преди съзнанието им да е асимилирало какво пише на тях). Вниманието им трудно може да бъде приковано. Тийнейджърите обаче, както казах са емоционални и лесно могат да си закупят продукт или услуга без дори да имат нужда от тях или да я използват някога. Правят покупка просто, защото според техните приятели придобивката ще ги направи „готини“. Веднага мога да дам и пример с летния хит „Спинър“. Единственото, което прави този продукт е да се върти посредством няколко вградени лагери. Всеки самоуважаващ себе си тийнейджър обаче вече разполага с такъв за скромните 10 лева.
Тук спокойно можем да кажем, че влотърите надминаха всякакви видове експерти и успяха да проговорят на езика на тийнейджърите. Те не само привлякоха вниманието им, но и успяха да го задържат и насочат в посоката, която желаят. Това ги направи „оперативно“ интересни за компаниите и те постигнаха това, което блогърите не успяха – да се издържат от своето хоби.
Много влогъри вече са рекламни лица на различни компании. Други продават успешно тениски. Кристиян Танев, за който вече споменахме, продава освен тениски и свой собствен комикс. Освен Емил Конрад и влогърът Стан също издаде своя първи роман „Невидим“ Заедно с приятелката си Стефи пък озвучават най-новия телевизионен хит - ЕМОДЖИ: ФИЛМЪТ и рекламират няколко продукта в техните видеоканали.
Емил Конрад пък записа съвместно парче с певицата Сантра, което събира 2.3 млн. гледания в YouTube. Кристиян Танев се включи в новото парче на изгряващия рапър Секта - Фобия от Делници, което е с над 1,6 млн. гледания.
Един интересен проект и определено един от първите демонстриращ по-креативно използване на влогъри за реклама и отправяне на послания към клиентите, е каналът Fashion Junkies. Той е създаден на 20 март 2017 г и вече има близо 24 хиляди абоната.
Според описанието си този канал е посветен на модата. Той обединява 4 влогъра Стефи, Гери, Стан и Валери. Зад него стои обаче SERDIKA CENTER или, както по-лесно се разпознава Мол Сердика. В канала влогърите представят мода, лайфстайл и козметика, която може да бъде намерена във въпросния Мол. Чрез клиповете дори се представят и различни промоции на търговци, чиито магазини могат да бъдат открити там. Не става ясно дали идеята за съвместния проект е дошла от страна на влогърите или от самия SERDICA CENTER, но определено може да се нарече иновативна за нашите ширини.
На финала можем и да поразсъждаваме какво ще се случи от тук нататък с влоговете и влогърите. Интересът към тях от страна на компаниите ще продължава да расте и те съвсем скоро ще се превърнат в неизменна част от тяхното портфолио от канали, през които да комуникират различни стоки и услуги с потребителите. Този интерес разбира се ще бъде и финансово подплатен, което пък ще насърчи повече хора да започнат да се занимават с влогърство. Ако сега имаме доста добро качество на създаваното съдържание с навлизането на нови и нови лица то ще започне да се размива. Разбира се качественото съдържание ще продължи да се цени от зрителите, но ще си проправя по-трудно към зрителите изпод създаваните на конвейер видеа. Очаквам и в апогея на влоговете да се появят и същите анализи и анализатори, които даваха компетентни мнения и при вълната на блогърите. Те ще започнат отново със своите мантри, че влоговете ще унищожат телевизиите, защото влогърите ще са безпристрастни и неманипулируеми, а медиите нали разчитат на приходите си от реклама и няма как да не удрят по едно рамо на този или онзи. Това за мен обаче са поредните празни приказки, просто влоговете ще си проправят път и ще заемат своето място в пъстротата на комуникационната среда.
Каквото и да си говорим България е жадна за звезди. Доказаха го през последните години и формати като „България търси талант“, „Х фактор“ и „Гласът на България“. Публиката иска нови звезди и все по – бързо се уморява от старите. За това и влогърите ще стават все по-интересни за нея. Жълтите медии ще започнат да публикуват информация за техния личен живот, защото обществото се вълнува. Други влогъри пък ще застанат начело на свои телевизионни предавания и формати. За мен лично е изненада, че продуцентите на „ВИП Брадър“ не са поканили в новия си сезон да „разголи“ себе си провокативната Мис Тигрова (да, и тя се причислява към влогърите марак и дори самата да не го осъзнава все още). Убеден съм обаче, че следващата група звезди, които ще прекрачи прага на къщата няма да мине без някой влогър.
Днешните влогъри са утрешните популярни лица на България. До този извод стигаме на база тяхната публика, която се състои предимно от тийнейджъри. Просто публиката им тепърва ще расте с тях. Истината е, че за голяма част от тийнейджърите Васил Найденов например, е просто един дядо, който не си гледа старините, а се опитва да бъде модерен. Песните му са далеч от тях. Те искат „яката дупара“ на Гери-Никол. Искат безсмислено съдържащи се текстове, които да запълват якия бийт и провокативна еротика преминаваща границите на бруталното порно. Успокоителното тук е, че все повече влогъри осъзнават нарастващата им популярност и отговорността, която носят пред своята публика. Бъдещето им изглежда повече от светло и от тях зависи в каква посока ще насочат своето развитие.
Всеки, който смята, че публикацията е интересна и иска да чете и други такива, може да хареса страницата на блога Икономика и общество, за да вижда най-новите публикации в блога.