Петролът се задържа на нива около 7-месечно дъно. Американският лек суров петрол WTI поскъпва с 0,05% до 43,53 долара за барел, а европейският бенчмарк Брент записва ръст от 0,07% до 46,05 долара за барел.
И двата сорта петрол са с около 15% по-евтини спрямо края на май, когато ОПЕК, Русия и други производителки се договориха съкращенията в добива да продължат поне до края на март 2018 г.
В същото време у нас по бензиностанциите производните горива добивани от петрола са се закотвили на цени кореспондиращи с доста по-високи стойности на петрола в исторически план.
Според сайта www.fuelo.net цената на дизелът се е понижила с 3.4% за последния месец до цена от 1,98 лв. При бензин А95 спадът е по-скромен с 2,42% до средна цена от 2,02 лв. Тези проценти са в пъти по-малки от месечното намаление на петрола с 15%.
Тук веднага ще се включат експерти, които да ни обяснят, че всъщност цените на горивата включват не само цената на петрола, но и акцизи и данъци. Да, но те не са се променяли в посока нагоре от началото на годината. Да не говорим, че има и положителен валутен ефект - доларът е поевтинял от 0,94 долара за евро до 0,89 долара за евро за същия период. Друг момент е начинът на начисляването им. Акцизите и данъците не са твърда сума, а процент от основната цена. С други думи, след като тя намалява трябва и делът на акцизите и данъците в крайната цена за потребителите отново да намалява. Взимайки всичко това под внимание, би трябвало цените на горивата да бъдат по-ниски или поне да видим техният по-осезаем спад през следващите дни.
В сайта www.fuelo.net можем да видим и сравнение какви са цените по различните бензиностанции. Интересното в класацията е не, че цените на горивата в бензиностанции VMPetrolium са най-изгодни за потребителите, а контрастът, в цените между големите международни търговци и малките местни такива. Пазарната логика би следвало да ни показва, че по-големите вериги могат да реализират икономии от мащаба си и по-този начин да свалят възможната крайна цена за клиентите. Те също така разполагат и с търговски обекти по своите бензиностанции, които им носят допълнителни приходи, а надценките в цените на стоките са крупни. С други думи тези допълнителни приходи също дават възможности крайните цени на предлаганите от тях горива да са по-ниски. Уви, пазарната логика тук се чупи и се оказва, че именно малките местни вериги бензиностанции, разполагащи често с много малко на брой обекти и без допълнителни екстри за клиентите, могат да осигурят много по-конкурентни цени.
Средни цени за литър дизелово гориво, 26.06.2017
Източник: www.fuelo.net
Също така интересна особеност при търговците на горива е, че бензиностанциите в близост до VMPetrolium продават на доста близки цени до техните. Например в град Добрич в непосредствена близост до обекта на VMPetrolium, се намира бензиностанция на Lukoil в нея цената на дизела е дори по-ниска от тази, на която се предлага в бензиностанцията на варненския бизнесмен Веселин Марешки.
Пазарната конкуренция обаче би трябвало да води до различни цени на предлаганите продукти от различни бензиностанции. В България отново обаче имаме „извратено“ прилагане на този принцип. Различните цени на горивата се предлагат спрямо в конкретни населени места. Ето например касови бележки от един и същи търговец на горива, но в издадени в различни негови обекти.
По същия начин можете да сравните цените в сайта fuelo.net и да видите, че във Варна, цената на дизела в бензиностанциите Lukoil е 1.71 лв. за литър, а само 50 километра в западна посока в гр. Девня тя вече става 2.06 лв. за литър (каквато е и в почти цялата страна) или за скромните 50 км. Отбелязва шокиращ ръст от 20%.
Източник: www.fuelo.net
Подобна е ситуацията и по другите бензиностанции на големите международни вериги OMV и Shell.
Източник: www.fuelo.net
При тези данни явно се вижда, че пазарната логика е заменена с нещо друго, а то не би трябвало да бъде законово издържано. Разбира се държавните органи и институции са абдикирали от функцията си да спазват и прилагат закона. Ето защо за никого не е изненада поредното решение на КЗК, че картел на пазара на горива няма. Всичко е в нашето извратено подсъзнание и проблемът е в нашия телевизор.
Лъч надежда обаче дава VMPetrolium. Появата на бензиностанциите на бизнесменът Веселин Марешки размести пластовете в закостенялата пазарна хегемония и днес все повече вериги бензиностанции следват примера им.
Атаките срещу лоукост бизнесите на Веселин Марешки обаче, по-скоро показва наказателна акция срещу някой, който се е опитал да разбие хегемонията. След многократните проверки на бензиностанциите на варненеца, сега под прицел на прокуратурата бяха поставени аптеките му. Доводите, че едва ли не негови служители са извличали на гръб хора от конкурентните аптеки, за да ги заведат да пазаруват от неговите, звучат меко казано абсурдно. Скритият подтекст на тези акции обаче е показността. Да си знаят всички какво ще им се случи ако се изправят пред добре смазаната система.
Всеки, който смята, че публикацията е интересна и иска да чете и други такива, може да хареса страницата на блога Икономика и общество, за да вижда най-новите публикации в блога.