Столична община премина в предизборен режим на работа. Въпреки че местните избори са далеч, явно тези за правителство също се броят. Последният ярък пример за популистките безумия на общината бе провокиран от „сензационните данни” за нивото на замърсяване на въздуха в столицата.
Решенията според кмета Йорданка Фандъкова се крият в това дизеловите автомобили, които се движат в София без катализатори, да бъдат спирани от движение. Столичната община започва проверки с Пътна полиция и държавната Автомобилна инспекция на нивата на вредните емисии от автомобилите. Това обаче е една напълно безсмислена и популистка мярка, която всъщност няма да помогне на София, а ще доведе до допълнителни санкции. На първо място, никъде в българското законодателство не е отбелязано, че движението на автомобили без катализатори в страната е незаконно и трябва те да бъдат спирани от движение. Според законодателството действащо в момента колите с катализатори се ползват с 30% отстъпка от годишния данък за тях. Тук дори няма и да споменаваме, че някои от автомобилите са фабрично без катализатори. Така собственикът на спрян от движение автомобил може спокойно да заведе дело срещу Софийска община, което разбира се ще спечели, а разходите и обезщетенията ще бъдат платени от данъкоплатците в гр. София.
Реално погледнато няма как да бъдат ограничени или спирани колите без катализатори. Това, което може да направи и е в правомощията на г-жа Фандъкова е да се въведе изискване при регистриране на МПС в столицата то задължително да бъде с катализатор. Но тази мярка ще важи за регистрираните тепърва автомобили или пререгистрираните такива. От друга страната през София постоянно преминават автомобили, които са регистрирани в други градове на страната. Дори и да се направи това, всеки ще може спокойно да си регистрира автомобила без катализатор в град Перник например и да си го ползва в София. От това упражнение отново замърсяването няма да бъде намалено, а данъците вече няма да влизат в бюджета на столицата, а в този на други градове. Така че и този ход е безсмислен и ще доведе до загуби за София. За да се премахнат колите без катализатори от нашите пътища се изисква промяна в закона, която трябва да бъде обнародвана от Парламента, а такъв няма изгледи да имаме в близките месеци.
Тук е мястото да припомним и че за увеличения трафик по улиците на столицата вина има и самата Софийска община. През миналото лято тя въведе шоково увеличение с 60% на билетите за градски транспорт. Така ползването на автомобил за предвижване в града се оказа по-евтино и по-удобно спрямо градския транспорт. Това показват и представените преди броени дни данни от Христиан Петров, директорът на Центъра за градска мобилност. Продажбата на билети за градския транспорт в София е намаляла почти двойно (с 43%) след тяхното поскъпване от 1 лв. на 1.60 лв.
Много по-прост и най-вероятно също толкова скъпо струващ метод, колкото предлаганите, ще бъде намалението на билета за градски транспорт до минимум (нека не мечтаем нереалистично да бъде безплатен). По този начин жителите и гостите на столицата ще имат много по евтина алтернатива и ще бъдат насърчавани да използват личните си автомобили по-рядко.
Основен проблем за замърсяването на въздуха в София обаче не са колите без катализатори. Те все пак са само част от автомобилите в града. По-значимият проблем е отоплението на въглища и други видове материали отделящи високо ниво на прахови частици и замърсяване. Не случайно именно по време на най-студените дни в годината, ескалира проблемът със замърсяването на въздуха. През тези дни именно ползването на какви ли не отоплителни уреди бе значително повишено за сметка на автомобилите движещи се в града.
Основни потребители на въглища и дори автомобилни гуми за отопление са районите с преобладаващо ромско население. Реалността обаче е такава, че там няма на какво друго да се отопляват живущите, а държавата е абдикирала от своето задължение да прилага законите си в по тези квартали. Основната негласна причина за това е, че именно в тези квартали и махали населението се оказва най-активно в изборния процес, а той ще бъде само след 2 месеца. Явно никой не смее да наруши комфорта на тези "лесно контролирани" избиратели.
Друга причина за замърсяването на въздуха в София са кръстосващите по всички улици огромни камиони. Е, те нали превозват стоки на едри бизнесмени, няма да е много добре да бъдат спирани от движение. Избори идват, а и политическите спонсори са все по-малко…
Сред мерките, които ще се предприемат от г-жа Фандъкова не се включват обаче глоби за собствениците на домашни животни, които са осеяли с екскременти и физиологични течности пухкавия бял сняг. Или това не замърсяване? Интересно какво ли се случва с тези "неща"? Предполагам, че се изпаряват в нищото.
И така за пореден път вместо държавата, в лицето на Софийска община, да си свърши работата и да реши проблема, ще имитира малко дейност за замазване на очите и туширане на недоволството. А сметката за това ще си я платят всички обикновени граждани, които си плащат данъците.
Всеки, който смята, че публикацията е интересна и иска да чете и други такива, може да хареса страницата на блога Икономика и общество, за да вижда най-новите публикации в блога.