Все по-често в разговорите между живеещите в България се прокрадва изразът „Държавата на абсурда!” по отношение на сегашния облик на родината им. Причини за това колкото искаш. Очакваната грандиозна здравна реформа превърна болните в престъпници, на които трябваше да им се свалят пръстови отпечатъци, за да влязат в болнично заведение. Така и никой не разбра как това ще помогне на всички плащащи здравни вноски да получават по-бързо, качествено и адекватно здравеопазване. Реално промени нямаше, но бюджетът се лиши с едни 20 млн. лв. Още преди да почне да работи системата тя блокира и даде дефект, а няколко месеца след това ВАС отнеми това решение. Е, никой не търси отговорност за парите, които изтекоха в канала, но явно бяха добре усвоени.
На наближаващите предсрочни избори ни в клин – ни в ръка от ЦИК решиха, че трябва да се сложат електронни машини за гласуване и скорострелно пусна обществена поръчка за 12.5 млн. лв. Е оказа се, че технически е невъзможно да се осигурят толкова машини за толкова кратък срок, но ЦИК не спря поръчката, а просто реши да не ги ползва сега, а на следващите избори. И тук никой не попита, а ако до следващите избори нещата отново се променят и се окаже, че не може да ги използваме, кой ще отговаря за изхарчените 12,5 млн. лв.
На върха на абсурдите от последните месеци обаче застана Столична община. През лятото тя увеличи шоково с 60% стойността на билетите за градски транспорт. Дефектите от това решение не закъсняха. Ползването на автомобил за предвижване в града се оказа по-евтино и по-удобно спрямо градския транспорт. Това показват и представените преди броени дни данни от Христиан Петров, директорът на Центъра за градска мобилност. Продажбата на билети за градския транспорт в София е намаляла почти двойно (с 43%) след тяхното поскъпване от 1 лв. на 1.60 лв.
Повишеният трафик пък се оказа, че е увеличил замърсяването на въздуха в столицата. Общинарите обаче намериха удобен враг, който да държат отговорен за това – автомобилите без катализатор. Все едно те до сега не са съществували и изведнъж са заприиждали в София, за да замърсяват въздуха. Кметът веднага обяви, че започва хайка за автомобили без катализатори и всеки хванат ще бъде спиран от движение. Е да, ама в закона подобна забрана няма. Според законодателството действащо в момента колите с катализатори се ползват с 30% отстъпка от годишния данък за тях. Само до преди 2 години пък тази отстъпка бе в размер на 50%, но нали трябва да се събират повече пари я намалиха. Тук дори няма и да споменаваме, че някои от автомобилите са фабрично без катализатори.
Хайката на Фандъкова и ДАИ върви вече 2-ра седмица, но резултати няма. Никой не изнася справка, колко коли са проверени и „нарушители” са засечени. Обикновено подобно мълчание винаги има след като целта не е оправдала средствата и просто се е оказало, че я са намерили 3-4 коли без катализатори, я не и сега гузно мълчат.
И за да бъде абсурдът пълен, само преди броени минути стана ясно, че Административният съд в София е отменил като незаконосъобразна наредбата за поскъпване на билета за градски транспорт в столицата. Сега отново се връщаме в положението от преди една година. Но за всичко натворено и изхабен държавен и човешки ресурс, пак виновни няма да има. А колко ли по-добри и смислени неща можеше да се направят, както за София, така и за България с всичко похабено? Дали полицаите нямаше да хванат някой пиян зад волана и ли каращ с превишена скорост, докато оглеждаха подозрителния дим излизащ от ауспухите на автомобилите. Дали с милионите за ненужни системи и софтуер нямаше да бъдат спасени човешки животи?
В държава, в която всяко решение е предпоследно, а изборите предсрочни, не е изненада, че чуждестранните инвеститори си тръгват и се насочват към икономики, в които политическите боричкания не вземат връх, а законите не се приемат и отменят в рамките на няколко месеца. Преките инвестиции в българската икономика са се сринали с близо 60 процента през 2016 г. спрямо вложенията година по-рано, а изнесените от страната ни в чужбина капиталовложения нарастват, сочат предварителните данни на БНБ за периода януари- декември 2016 г. Намаление се отчита във всички категории, като най-драстичен е спадът на вложенията в дялов капитал, които са се сринали от 1.103 млрд. евро на 222.3 млн. евро през годината, а този вид инвестиции са най-важни за икономиката, тъй като осигуряват дългосрочен растеж.
И за да не завършвам оптимистично, защото няма нищо оптимистично в написаното, ще споделя един диалог между мои приятели. Единият проклинаше всеки, който би си помислил да открадне бебешката количка на детето му, а другият го контрира с думите: "А бе, те от фонда за лечение на деца крадоха, ти си мислиш, че твоята бебешка количка ще подминат."
Всеки, който смята, че публикацията е интересна и иска да чете и други такива, може да хареса страницата на блога Икономика и общество, за да вижда най-новите публикации в блога.