Нарушава ли Kaufland/Кауфланд съзнателно закона?

Анализ на Христо Христов

Това което ми се случи днес, най-вероятно ви се е случвало и на всички вас и то много пъти. Теглили сте по една на ум и сте отминавали. На мен малко почна да ми писва от това да отминавам нещата и за това реших да им дам, до колкото е възможно гласност.

Това, което виждате на снимката е заглавната страница на рекламния каталог на магазин Kaufland/Кауфланд. Каталогът се отнася за периода 3 – 9 октомври тази година. В долния десен ъгъл има промоция на течен перилен препарат и прах за пране с марка Ариел.



Промоционалната цена ме привлече като потребител, но за съжаление през седмицата не ми остава време да отида до най-близкия ми магазин. Така отивам на 9-ти октомври към 10 ч. -11 ч. в последния ден от промоцията като съм щастлив, че ще успея да хвана последния влак. Влизам в магазина и се отправям към секцията с битова химия или там, както си я наричат. Намирам един стелаж пълен от горе до долу с най-различни разфасовки на въпросния перилен препарат. НО няма точно тази промоционална разфасовка посочена в брошурата. Проверих веднага в интернет през телефона си дали съм гледал изобщо актуалната брошура с промоции на магазина или някоя стара. Не, тази си е. Ами добре, значи трябва да я открия. Както са казали хората - с питане и до Цариград се стига. Намерих едно момиче, което подреждаше продукти на съседен стелажа. Показах й въпросната промоционлна брошура и попитах къде мога да намеря този перилен препарат. Момичето ме упъти към друг щанд, който се намира до касите. Не схващам много логиката защо трябва перилния препарат от промоцията да не е при другите препарати от същата марка, но все пак въпросът е да си го купя.

Оказва се, че той заедно с ред други продукти са отделени на щанд в ъгъла на магазина до първата каса, която по някаква случайност не работи и клиенти не отиват до нея. На практика се получава така, че магазинът се е опитал да скрие, промоционалните си продукти като ги нареди на място, което лесно да бъде подминато от клиентите. Все пак след като стигнете до касите, вие вече сте напазарували каквото ви е било необходимо и целта ви е просто да платите и да си тръгнете, а не да разглеждате има ли нещо интересно за покупка изложено на щандове около касите.

Върху този щанд с промоционални оферти има огромен надпис за намаления от -40%, -60% и други проценти. Ако не сте гледали въпросната брошура и не отидете до самия щанд, за да видите, че изложените на него стоки са от брошурата ще решите набързо, че това е щанд за преоценени стоки. Такива, които са с повредена опаковка, изтича им скоро срока на годност и т.н., а не редовни стоки участващи в промоция.

Но все пак аз съм щастлив, че намерих това, което търсих. Е да, но жена ми по някакви си съображения не обича да използва течен перилен препарат и иска прах за пране. Такъв обаче няма изложен на този щанд. На него имаше около 5 бутилки от течния вариант. Връщам се отново при служителката, за да попитам къде да намеря въпросния прах за пране от промоцията. Момичето ми вдигна рамене и каза, че е свършил. Пишело до изчерпване на количествата. Да, ама тези количества може да са се изчерпили още първия ден. Почувствах се малко прецакан, че съм си изгубил времето и сега трябва да избирам или да си взема течен препарат, който не искам, но е на промоция или да си взема прах за пране, който искам, но не е на промоция и ще ми струва почти два пъти по – скъпо.

Докато взема сложното решение, реших да се възползвам от друга промоция в магазина. Тази на посоченото по-долу кафе. Все пак спестявам 7 лева и почти ще съм си възстановил разхода на това да закупя по-скъпо праха за пране. На щанда, на който намерих промоционалния перилен препарат обаче това кафе не бе изложено. Вадя телефона и започвам отново обикаляне из магазина. Минавам покрай малко дете, което като ме видя дръпна майка си за ръка и каза: Мамо, мамо, защо този чичко може да лови покемони в магазина, а аз да не мога?



С малко лутане намерих щандовете за кафе и започнах да чета бележките с имената на артикулите и цените. Ура! Намерих това, което ми трябваше и на етикета си беше отбелязана промоционалната цена. През главата ми мина веднага въпрос, защо едни промоционални оферти са отделени на един щанд, а други са си по местата на съответните щандове. Сигурно има някакъв сложен алгоритъм за подреждането в магазина. Нали са чуждестранна верига, използват know-hоw на световно ниво. Протегнах се да взема кафето, но  познайте ... ами нямаше нито една опаковка.

Вървейки към вкъщи с неприятното чувство, че са ме излъгали и подвели се зачудих, до колко всъщност поставянето на надпис, че промоциите са валидни до изчерпване на количествата са законни. Преди 2 -3 години Комисията за защита на потребителите глобява конкурент на Kaufland/Кауфланд – Lidl/Лидъл именно за подобна ситуация. След проверка на място инспекторите от комисията установяват, че въпреки че в промоционалната брошура било посочено, че от 3 декември ще има изчистен шаран до изчерпване на количествата, на 5 декември при отваряне на магазина тази стока липсвала. С други думи, магазинът не е осигурил достатъчни количества за целия срок на промоцията. Lidl/Лидъл обаче не са единствените магазини глобявани за недостатъчни количества. През 2014 г. МЕТРО също са глобени със 143 717 лева като една от констатациите на Комисията за защита на конкуренцията, която е извършила проверката е, че в определени магазини на МЕТРО промоционалните стоки са били в недостатъчни количества, а за други е липсвала всякаква наличност. След като вече има подобни наложени санкции, би трябвало всички представители в сектора да са наясно, че при недостатъчни количества от промоционалните им оферти ги заплашва глоба и е редно да осигурят такива до изтичане на промоционалния период. След като такива липсват логичното заключение е, че от магазина съзнателно са избрали да нарушат закона.

Ето и какво каза самият Закон за защита на потребителите.

Чл. 68ж. (Нов - ДВ, бр. 64 от 2007 г., в сила от 08.09.2007 г.) Нелоялни търговски практики са и следните заблуждаващи търговски практики:

5. покана за покупка на стоки или услуги на определена цена, като не се посочват разумни основания, поради които търговецът няма да може да достави или да осигури доставянето от друг търговец на стоките или услугите или на равностойни стоки или услуги на обявената цена за определен период от време и в разумно количество съобразно стоката или услугата, обема на направената реклама за стоката или услугата и предложената цена;

Това обаче не е първото провинение на веригата магазини и те са получавали солени глоби в миналото. Проучването на Комисията за защита на конкуренцията през 2014 г. установява, че посланието "най-ниски цени", използвано в рекламна кампания на Kaufland/Кауфланд , има заблуждаващ характер, тъй като дружество на практика не предлага най-ниска цена на пазара. За това нарушение на магазина е наложена глоба в размер на 542 662.50 лева.

В заключение бих искал да помоля Kaufland/Кауфланд ако не съм много нахален да вземат предвид проблемите, с които се сблъскваме всички потребители. Все пак нека не забравяме, че всеки един от нас може да подаде жалба в съответните и да се съставят проверки. Нека направим тук и уговорката, че количества от съответната промоция може и да е имало налични в определения ден в магазина, но те да не са били изложени, а да са си отлежавали кротко в склада. Каквато и да е истината, това не е по никакъв начин клиентски ориентиран подход, а в сектора конкуренцията за клиенти е голяма.