„Криза е”. Това е най-честото оправдание на мениджърите в България за спадащите печалби, съкратените бюджети и персонал. Всъщност, този отговор показва единствено неспособността на повечето от тях да се справят със ситуацията. Това от своя страна пък е породено от липсата на опит. През последните години родната икономика вървеше стремително нагоре, а БВП отбелязваше всяка година нови ръстове. Ако трябва да бъдем изцяло точни, преди кризата да стъпи в България, имаше опасност от прегряване на икономиката. Чуждестранните инвестиции се изсипваха, а банките генерираха огромни финансови потоци от своите чуждестранни майки към България. Всичко това обуславяше ръста на пазарите в страната.
В подобна ситуация, най-лесното е да си мениджър на фирма. Не зависимо от това какво правиш печалбите растат. Бе идеалното време за излюпване на нови и нови мениджъри, а и бизнесът се разрастваше толкова бързо, че му трябваха каквито и да е хора. Ето как някак си клиентът остана на заден план. Количеството бе движещата сила на бизнеса в страната. Например курортите приличаха на строителни площадки, но пък всяка година можеха да приютяват по няколко хиляди туристи повече. А повече туристи означава по-високи приходи.
И отново количество, но този път в рекламата. Високите печалби осигуряваха и по-високи рекламни бюджети, а те от своя страна позволяваха на мениджърите да пускат реклами на фирмите и продуктите си по най-гледаните телевизии, по най-слушаните радиа, в най-четените вестници и списания. Дори нямаше нужда от особено голям замисъл или рекламни послания. Важното беше просто да се изпише името и това да се повтаря постоянно на потребителите.
Е, всичко това вече е минало. Сега мениджърите в българския бизнес са изправени пред реална пазарна ситуация, а именно да се борят за клиента. Много фирми се предадоха още преди да сме видели дъното. Просто вдигнаха рамене, съкратиха разходите и персонала си и заспаха зимен сън с надеждата, че на пролет като се събудят кризата ще е отминала и отново ще продължат живота си по старому. Всяка фирма предприела този ход обаче рискува да изпадне в кома, от която никога повече да не се събуди. Пазарите се променят и, за да оцелееш трябва да се нагаждаш според тях, не зависимо дали ти харесва или не.
Може би, не са много положителните страни на кризата, но пък безспорно те са най-основните за бизнес средите в България: Ще оцелеят най-добрите и гъвкави бизнес модели, а родните мениджъри ще натрупат опит.
В подобна ситуация, най-лесното е да си мениджър на фирма. Не зависимо от това какво правиш печалбите растат. Бе идеалното време за излюпване на нови и нови мениджъри, а и бизнесът се разрастваше толкова бързо, че му трябваха каквито и да е хора. Ето как някак си клиентът остана на заден план. Количеството бе движещата сила на бизнеса в страната. Например курортите приличаха на строителни площадки, но пък всяка година можеха да приютяват по няколко хиляди туристи повече. А повече туристи означава по-високи приходи.
И отново количество, но този път в рекламата. Високите печалби осигуряваха и по-високи рекламни бюджети, а те от своя страна позволяваха на мениджърите да пускат реклами на фирмите и продуктите си по най-гледаните телевизии, по най-слушаните радиа, в най-четените вестници и списания. Дори нямаше нужда от особено голям замисъл или рекламни послания. Важното беше просто да се изпише името и това да се повтаря постоянно на потребителите.
Е, всичко това вече е минало. Сега мениджърите в българския бизнес са изправени пред реална пазарна ситуация, а именно да се борят за клиента. Много фирми се предадоха още преди да сме видели дъното. Просто вдигнаха рамене, съкратиха разходите и персонала си и заспаха зимен сън с надеждата, че на пролет като се събудят кризата ще е отминала и отново ще продължат живота си по старому. Всяка фирма предприела този ход обаче рискува да изпадне в кома, от която никога повече да не се събуди. Пазарите се променят и, за да оцелееш трябва да се нагаждаш според тях, не зависимо дали ти харесва или не.
Може би, не са много положителните страни на кризата, но пък безспорно те са най-основните за бизнес средите в България: Ще оцелеят най-добрите и гъвкави бизнес модели, а родните мениджъри ще натрупат опит.